
Čo je Project Language Consulting?
PLC je služba jazykového konzultanta pri projektoch v multikultúrnych tímoch, kde spoločným dorozumievacím jazykom je angličtina. V takýchto projektoch často vznikajú závažné jazykové bariéry, ktoré spôsobuje:
- rôzna úroveň komunikačnej kompetencie zúčastnených,
- vysoké tempo toku informácií
- veľké množstvo informácií z rôznych kanálov
- komunikácia prostredníctvom technológií (telekonferencie, Skype, emaily a pod.)
- komplexná projektová dokumentácia v angličtine
- medzikultúrne rozdiely
V takýchto situáciách zvyčajne nie je čas na jazykové vzdelávanie zamestnancov a zároveň je pomerne vysoký tlak na efektívnu komunikáciu, pretože práve komunikačné bariéry celý pracovný proces spomaľujú, vedú k zvýšenej chybovosti a zároveň zvušujú stres a frustráciu zamestnancov.
Čo obsahuje táto služba?
Prípravná fáza
- konzultácia projektového zadania s projektovým manažérom, HR manažérom, prípadne iným zodpovedným pracovníkom
- predstavenie projektového tímu, pracovného zaradenia zúčastnených a ich rolí v projekte
- jazyková diagnostika zúčastnených štandardizovaným nástrojom pre získanie prehľadu o celkovej komunikačnej kompetencii projektového tímu
- zadefinovanie projektových úloh a časového rámca
- identifikácia jazykových a komunikačných zručností, ktoré projektový tím potrebuje na zvládnutie svojich úloh v rámci projektu (čítanie projektovej dokumentácie s porozumením? počúvanie s porozumením? účasť na poradách? prezentácie a reporting? iné?)
- zadefinovanie problematických oblastí
- zadefinovanie úloh jazykového konzultanta v projekte
- rešerš projektovej dokumentácie a jazyková analýza
Projektová fáza
- pomoc a podpora pri plnení jednotlivých projektových úloh podľa zadania
- účasť na poradách, telekonferenciách a telefonátoch cez Skype
- preklady a tlmočenie podľa potreby
- jazykové spracovanie výstupov z porád (meeting minutes) – preklad, proof-reading a pod.
- pomoc a konzultácie pri písaní emailov
- jazyková príprava zamestnancov na prezentácie a porady
- podpora pri práci s projektovou dokumentáciou
- pomoc pri riešení nedorozumení vyplývajúcich z jazykovej bariéry a kultúrnych rozdielov
Evaluačná fáza
- S akým jazykom sme pracovali?
- evaluácia projektu z hľadiska použitého jazyka
- vypracovanie glosára používaných pojmov pre ďalšie použitie v praxi
- Ako nám to šlo? – evaluácia projektu z hľadiska komunikácie v cudzom jazyku
- V čom sa potrebujeme zlepšiť? – identifikácia vzdelávacích potrieb
- Ako na to? – návrh riešení na ďalšie jazykovo-komunikačné vzdelávanie zamestnancov
- Ako ďalej v projekte? – návrh postupu pri ďalšej práci na projekte (“best practice”) na zefektívnenie komunikácie a predchádzanie nedorozumeniam
Pre koho je vhodná?
Služby jazykového konzultanta využívajú firmy na koordináciu komunikácie v projektových tímoch, ale aj jednotlivci v riadiacich pozíciách na prípravu na konkrétne projektové úlohy (napr. účasť na porade, reporting, prezentácia, Skype a pod.)
Častými klientmi sú manažéri na úrovni CEO a B-1, ktorí využívajú služby jazykového konzultanta ako odborníka na komunikáciu a rozvoj vlastných komunikačných zručností v angličtine.
Čo prináša jazykový konzultant?
Jazykový konzultant poskytuje odbornú pomoc a podporu projektovému tímu pri prekonávaní komunikačných bariér, práci s projektovou dokumentáciou a vychytávaní “informačných šumov”. Zásadne tak prispieva k efektívnejšej komunikácii v projektovom tíme, hladšiemu informačnému toku a nižšej chybovosti v projekte.
Keďže je oficiálnym konzultantom pre projekt, v rámci prípravnej fázy sa dôkladne oboznámil s problematikou, projektovou dokumentáciou aj ľuďmi, ktorí na projekte pracujú. Má tak dobrý prehľad o pracovných postupoch, dynamike v tíme a jazykových potrebách jednotlivých členov aj celého tímu.
- je to odborník nielen na jazyk ako taký, ale aj na komunikáciu a učenie sa
- dokáže vyriešiť aj menšie úlohy, na ktoré je zbytočné volať tlmočníka alebo prekladateľa
- je súčasťou projektu a je k dispozícii
- je v obraze a netreba mu toľko vysvetľovať pri čiastkových úlohách
- má prehľad o projekte, vie, čo sa už udialo a čo sa chystá – čiastkovým úlohám teda rozumie lepšie. Toto je kľúčové pri riešení nedorozumení a komunikačných šumoch.
- paradoxne, úsporu času a peňazí, pretože má jasné zadanie, dokáže pracovať presne a efektívne a prináša reálne riešenia